April 03, 2016

HALAL DAN BERSIH

Assalamualaikum. 

Aku baru lepas dok scroll timeline fb and terjumpa gambaq bawah ni. Rasanya cerita bukan cerita lama sebab Pages tu baru je post dalam 3 jam yang lepas. Tapi kalau cerita dah lama aku mohon maaf sebab baru sekarang nak post. Aku rasa mesti ada certain yang tahu jenama sos yang ditunjukkan kat dalam gambaq bawah ni. 




Aku cuma berharap kita beli produk yang kita yakin akan halal bahan yang digunakan dan kebersihan dalam memproses produk tersebut. Harga belakang kira, kalau mahal seringgit dua tapi kebersihan produk tersebut terjamin kenapa kita tak beli je kan ? Makanan yang membawa mudharat terhadap kesihatan tubuh badan sememangnya harus dielakkan sebab kita tahu yang sihat ni antara satu nikmat yang kalau ditarik Masha Allah jadi susah hidup kita. Takkan sebab nak jimat seringgit dua ringgit kita nak pulak jatuh sakit lagipun lebih baik kita support produk Muslim. 

Sekarang dah banyak produk Muslim yang terjamin bahannya halal, kaedah prosesnya bersih dan mengikut syariat yang digariskan Islam. Dah tak susah dah orang kata nak cari benda halal sebab masyarakat kita dah tahu untuk memilih yang lebih baik kepada diri sendiri dan keluarga. 


Sumber : http://catatanpengajian.blogspot.my/

Allah SWT begitu Adil dan Kuasa dalam mengatur suatu hukum, baik halal maupun haram. Jika kita renungkan pasti terdapat banyak hikmah Allah SWT memerintahkan kita agar memakan dan meminum yang halal lagi thayyib (baik), dan melarang yang haram. Allah tidak akan membuat segala sesuatu tanpa adanya sebab dan hikmahnya. begitu pula kita yakini bahwa Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk makhluk-Nya.       

Ok bai. Terima Kasih. 

1 ulasan: