Jun 13, 2016

TIPS : HILANGKAN ULSER MULUT DAN KETAHUI PUNCANYA

Assalamualaikum and hello semua. 

Hari ni dah 8 Ramadhan so kiranya dah 8 hari kita berpuasa. Tahun ni punya puasa memang sangat aku nantikan tapi start Ramdhan ke tiga hari tu aku sangat tak larat sebab mulut aku kena ulser banyak tempat pulak tu. Adalah dekat 7 biji (tak sure lah penjodoh bilangan utk ulser macam mana) ulser dalam mulut aku. Sakit weiii. Nak cakap pun susah makan apatah lagi. Ayah aku sampai pelik nasi aku ambik sikit je lepastu kurang bercakap. Mak aku dah mula marah-marah sebab dok biaq lepastu mak aku marah sebab tengok aku dah terok sangat gayanya dahla aku tak mau beli ubat. Aku bukan apa satlagi beli ubat tak leh puasa pulak tu yang malas sangat tu. 

Eh jap hangpa tau dak ulser mulut tu macam mana ? 

Sumber : Google

Sebenarnya dulu zaman sekolah memang ulser rajin sangat naik dalam mulut aku sebab aku tau aku jenis tak suka nak minum ayaq masak banyak-banyak. Dah lama dah aku tak kena ulser dalm mulut ni tup tup ramadhan kali ni kena semula banyak sekaligus serius wa cakap sama lu memang sakit weii. Nak cakap sakit, nak makan sakit jadi tak puas pulak aku bila makan time berbuka dan bersahuq sejak ulser ni mai. 
So apa punca/faktor kita kena ulser mulut ? 

Punca/Faktor berlakunya ulser mulut 
1) Cara berus gigi. Memberus gigi secara kasar dan tak berhemah boleh jadi punca kawasan mulut terluka dan menyebabkan berlakunya ulser dan serius aku rasa sebab tu ulser ni jadi balik sebab sehari sebelum puasa aku baru je tukar berus gigi. Maybe bulu berus tu tak sesuai dengan kawasan dalam mulut aku. 

2) Jenis ubat gigi. Ada certain ubat gigi menjadi punca ulser mulut terutamanya ubat gigi yang ada sodium lauryl sulfate so kalau rasa ulser mulut disebabkan ubat gigi better tukaq ubat gigi lain. 

3) Stress. Yeap stress juga punca ulser mulut makin aktif terjadi. Jauhkan stress ya. 

So cara tradisional yang aku guna selalunya memang berkesan dan sangat efektif. Aku memang jarang nak guna ubat doktor kasi sebab aku tak suka and aku takut terutamanya takut mengantok. Serius. Haha. 

Cara rawatan ulser mulut secara tradisional 
1) Kumur dengan air garam. Just bancuh garam dengan aiq suam. Bagi betoi2 rasa tau masin aiq tu barulah feel masa nak berkumuq tu. Contohnya satu sudu besaq garam aiq boh dalam suka cawan je.  Nak lagi ekstrim boleh ambik je garam lepastu sapu sambil tekan je dekat ulser tu. Warning memang sakit weii. Serius pedihh. Tapi ni lah antara cara yang paling berkesan sebab selalunya dalam 4-5 hari mesti hilang rasa sakit ulser tu. Just jangan p telan aiq kumuq tu ya. 

2) Guna mouthwash macam Listerine tu. Tak kuat mana pun feel dia masa berkumuq tu tapi ok lah lega jugak sikit sebab mulut rasa kebas-kebas so automatik rasa sakit tu kurang. Jangan telan ok mouthwash hgpa tu. 

So sekarang ni aku masih dalam proses berkumuq dengan aiq garam dalam 3 kali sehari. Makin kurang rasa sikit  sebab dia cam akan tinggalkan rasa kebas dalam mulut tu. Kalau tak lega jugak barulah aku akan ke klinik amek ubat sapu pada ulser tu. Ubat sapu tu sangat ok sebab dia macam gam tau dak. Haha. Harapnya cepatlah ulser mulut aku ni hilang supaya aku dapat rasa nikmat setiap makanan dan minuman tiap kali aku berbuka dan bersahuq. 

Ok bai. Terima Kasih. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan